‘GEWOON DOEN. GA JE OP JE BEK? JAMMER DAN’ | MARJOLEIN VAN DEN BROEK (30) DEZE WONDER WOMAN IS MARKETEER, COPYWRITER & FOUNDER

Meet Marjolein van den Broek. Blogt op haar online wereld genaamd Sneakers & Smoothies, schrijft te gekke teksten voor merken, verzint de tofste marketingcampagnes en heeft ook nog een eigen kledingmerk genaamd Team Unicorn. Wat drinkt Marjolein en hoe staat dit in connectie tot haar succes?

Hoe ziet jouw dagelijkse leven eruit?

‘Haha dat bestaat eigenlijk niet echt. Elke dag is net weer wat anders. Het grote voordeel van freelancer zijn! Soms start ik mijn dag met een yoga les, dan weer met een afspraak of event en soms fiets ik gewoon lekker naar kantoor. Maar elke dag zit ik veel achter mijn computer, op mijn telefoon en zieik als het even kan andere mensen. Daar krijg ik namelijk energie van, van andermans ideeën, plannen en visies.’

Waar je passie voor marketing ontstaan?

‘Toen ik net afgestudeerd was, wist ik niet zo goed wat ik wilde. Ik vond veel leuk, maar had geen idee wat ik nu eigenlijk ‘moest worden’. En dus hield ik mijn bijbaantjes nog maar even aan. In die tijd ontwikkelde zich tegelijkertijd een soort van gekke hobby: Cupcakes bakken. Ik deed dat voor vriendinnetjes, op verjaardagen, op etentjes. Ik maakte er een ware kunst van. Langzaam maar zeker vroegen steeds meer mensen me of ik daar geen business van moest maken. Zelf had ik er nog nooit zo over gedacht, maar toen het zaadje eenmaal geplaatst was, was er geen ontkomen meer aan: Ik besloot mijn eerste bedrijf ‘As Cute As Cupcakes’ te starten. Een jaar later bleek dat ik het promoten van mijn eigen business, het uitdenken van cupcake-concepten voor festivals en winkels en de sales van mijn eigen tent helemaal het einde vond. Het enige waar ik het totaal mee geschoten had? Dat eeuwige bakken. Haha! En dus besloot ik afscheid te nemen van de cakejes en te gaan solliciteren op PR en marketing functies. Ik werkte vervolgens drie jaar als Marketeer Film en zette bioscoopfilms in de markt. Daar ben ik het vak echt gaan begrijpen en ervan gaan houden.’

Hoe herkennen mensen een tekst geschreven door jou?

‘Als copywriter kan ik natuurlijk meerdere tone-of-voices aannemen. Maar als ik echt vanuit mezelf schrijf, zijn de teksten eigenlijk altijd speels en tegelijkertijd hier en daar direct of misschien zelfs een beetje lomp. Wat de lezer dan hopelijk een beetje doet grinniken. Maar mijn teksten zijn nooit zwart-wit. Ik bekijk bijna graag meerdere kanten van een onderwerp. Dat vind ik het meest interessant namelijk.’

Benoem een moment dat je een dansje door de kamer deed van blijdschap?

‘Uhm. Dat weet ik zo even niet. Maar ik betrap mezelf er de laatste weken wel op dat ik vaak breed lachend op de fiets zit vanwege het belachelijk mooie Amsterdamse landschap om me heen! De herfst is in deze stad zoooo mooi. En het zonlicht in November ook trouwens.’   

Wanneer bepaalde je dat je volledig voor jezelf ging werken?

‘Toen ik bij een marketingbureau werkte en totaal niet op m’n plek zat, besloot ik een andere baan te gaan zoeken. Dit nieuws riep bij mensen in mijn netwerk de vraag op of ik niet eens wat voor hen kon doen. Even meekijken naar een social media plan of een marketingstrategie schrijven bijvoorbeeld. Één en één was al snel twee en dus zat ik voor ik het wist bij de KVK.’

Welke milestone wil je graag behalen?

‘In 2018 wil ik graag nog meer marketing projecten gaan doen. Schrijven vind ik heerlijk, maar verhalen vertellen door middel van marketing maakt me het meest blij. Het lijkt me echt te gek om weer nieuwe producten en/of merken in de markt te zetten. Als het even kan binnen de modebranche.’

Het lijkt op instagram of je een tijd in Parijs hebt gewerkt. Klopt dat? Beïnvloedt dat je stijl of werkwijze?

‘Haha. Was het maar zo’n feest! Ik probeer elk jaar een bezoek te brengen aan de Franse hoofdstad en laat me dan volle bak inspireren. Misschien dat de vele Parijs-foto’s op mijn Instagram doen geloven dat ik er veel meer tijd doorbreng. Maar dat is zeker niet het geval. Ik ben gewoon dol op deze belachelijk fotogenieke stad. En ja, Parijs beïnvloedt mijn stijl zeker. Alleen al de je ne sais quoi van de Parijzenaren. Het maakt maar weer eens duidelijk dat je wel aandacht aan je outfit moet besteden. Maar nooit teveel. Want mode is veel, maar niet alles. Die uitstraling en dat idee vind ik fijn. Qua werkwijze heeft mijn laatste bezoek aan Parijs (tijdens Paris Fashion Week voor de PR van TOS gallery) vooral bevestigd dat ik m’n dromen achterna moet blijven gaan. Als je me namelijk 10 jaar terug verteld had dat ik dit jaar voor een PR klus op Paris Fashion Week zou zijn, zou ik je niet geloofd hebben. Maar ik heb deze bucketlist-vink mooi wel kunnen zetten. En dat is vet!’

Heb je advies aan andere girlbosses?

‘Ik heb vooral een rijtje dooddoeners: Geloof in jezelf, laat je niet afleiden door de mening van anderen, werk keihard dan kom je steeds iets dichterbij je doel, herpak af en toe je focus. Maar mijn belangrijkste dooddoener is denk ik: Gewoon doen. Ga je op je bek? Jammer dan. Je leert er altijd wat van. En weet je overeind te blijven? Dan levert dat een heel voldaan, trots en sterk gevoel op. Een gevoel dat goud waard is.’


Advice from other girls? Dat vind je hier babe! 


Bij welk drankje heb je goede herinneringen?

‘Haha. Bij die ene fles rode wijn in Nappa Valley die we uit plastic bekers bij onze via Airbnb gehuurde boomhut leeg dronken. In het pikdonker. Om 17u ‘s avonds. Normaal weiger ik wijn uit limonade glazen, laat staan plastic bekers, te drinken. Maar deze wijn, die we ‘s middags zelf na een proeverij bij een wijnboer gekocht hadden, was zo goed dat het geen fuck uitmaakte. Uiteraard werkte het vakantiegevoel en de bizarre locatie ook lekker mee. Maar toch.’

Wat is jouw persoonlijke favoriete drankje in de avond?

‘In de winter vind ik rode wijn super. Begint de lente? Dan ben ik van de rammend goede Chardonnay. Coppola en Bernardus zijn favoriet. Allebei uit California want wijnen uit die streek vind ik te gek. Ze hebben karakter! Ik houd van vanille en hout.’  

Wat is een Girls Who Drink moment voor jou?

‘Ik vind koffie met vriendinnetjes heerlijk. Thuis of op kantoor drink ik vrijwel nooit koffie, maar als ik ergens een fijne latte of cappuccino kan bestellen liefst ook op een mooie plek, geniet ik daar dus heel erg van. Het is toch gezelliger dan thee ofzo. Ik weet eigenlijk ook niet zo goed waarom. Verder vind ik het leuk en lekker om in het weekend een glas bubbels, wit of rood te bestellen bij de lunch. Op festivals en in de kroeg drink ik trouwens gewoon biertjes. Ook fijn. En een goed alternatief op wijn aangezien dat in een kroeg/club of op een festival doorgaans niet te zuipen is.’

Meer toffe content van Marjolein vind je op haar instagram. Tekst laten schrijven of marketingcampagne laten maken door Marjolein? Vind hier meer informatie 

CategoriesDrankje met