DRINK / Drankje met

”DOOR EROP UIT TE GAAN ZIE IK DE LAATSTE TRENDS” | Drankje met… AMFI graduate en online styling specialist bij de Bijenkorf, Lisa Steur

Ze studeerde een maand geleden af in Fashion & Branding aan de AMFI, scoorde een 9 voor haar afstudeerproject en is inmiddels online styling specialist bij De Bijenkorf. Haar (kleding)stijl omschrijft ze als klassiek met een funky randje en haar persoonlijkheid als open, spontaan en eigenwijs. Wij dronken een ‘Matcha Latte’ met fashion creative Lisa Steur en ze verteld ons over haar afstudeerproject, haar favoriete hotspots en haar toekomstdromen.. AMFI Graduate. Online stylist.

Ze studeerde een maand geleden met een 9 af in Fashion & Branding aan het AMFI en is inmiddels online styling specialist bij De Bijenkorf. Haar (kleding)stijl omschrijft ze als klassiek met een funky randje en haar persoonlijkheid als open, spontaan en eigenwijs. Wij dronken een ‘Matcha Latte’ met fashion creative Lisa Steur en ze vertelt ons over haar afstudeerproject, haar favoriete hotspots en haar toekomstdromen.

Waarom heb je gekozen voor de studie Fashion & Branding aan het AMFI?

”Als klein meisje droomde ik altijd al weg bij de modetijdschriften in de supermarkt. Gelukkig kocht mijn moeder er altijd een paar voor me. Omdat ik toen nog jong was, wist ik natuurlijk nog niet concreet wat ik later wilde worden. Wel zei ik altijd: ‘Later wil ik bij een tijdschrift als ELLE werken’. Deze liefde voor mode deelde ik met mijn broertje. Op latere leeftijd maakte ik altijd foto’s voor zijn mannenmode blog. Na de middelbare school wist ik al snel, dat ik uiteindelijk AMFI wilde gaan doen. Eerst heb ik de studie ‘Cibap’ gedaan om me daarop voor te bereiden. Daar kreeg ik les in etaleren, retail en ruimtelijke vormgeving. Mijn kinderdroom is werkelijkheid geworden, op het moment dat ik voor mijn studie stage ging lopen bij ELLE.

Je hebt je AMFI studie afgerond met een 9 voor je afstudeerproject. Gefeliciteerd!
Kun je ons meer vertellen over je afstudeerproject?

Toen ik in Amerika woonde tijdens mijn jaar high school in 2010, kwam ik de blog ‘Into the Gloss’ tegen. Op de blog interviewde oprichtster Emily Weiss ‘gewone’ meiden over hun beauty-routine. Dat was baanbrekend voor die tijd. Eerst waren het namelijk de ‘grote merken’, die bepaalden wat de beauty-standards waren, maar nu kon men ook de ‘tips en tricks’ van de mensen thuis bekijken. De visie van Into the Gloss was dan ook ‘democratize beauty’. Dat sprak me erg aan en sindsdien ben ik de blog gaan volgen. In 2014 is de blog uiteindelijk uitgegroeid tot het succesvolle beautymerk ‘Glossier’. Uiteindelijk heb ik voor het Amerikaanse beautymerk een retail omgeving en campagne ontworpen.

”Als klein meisje droomde ik al weg bij de modetijdschriften in de supermarkt” – Lisa Steur

Waarom denk je dat jouw project zo’n hoog cijfer heeft gekregen?

”Wat mijn project bijzonder maakt is dat ik heel diep in het merk en de doelgroep ben gedoken, daardoor is mijn project heel volledig geworden. Veel mensen denken dat een doelgroep bestaat uit een groep mensen die samen wordt gebracht door demografische kenmerken. Maar tegenwoordig is dat niet meer zo. Een doelgroep wordt nu samengebracht door sociale kenmerken. Zo hebben de leden van de doelgroep van Glossier gemeen, dat zij hun imperfecties willen laten zien en deze juist liever willen verbeteren dan verbergen.”

”Ik wilde met mijn project de openminded kant van de beauty-industrie laten zien”
-AMFI graduate Lisa Steur

”Dat is ook hoe Glossier erover denkt: ‘Skin first, make-up second’. Dat staat eigenlijk haaks op de ‘Kylie Jenner’ trend. Daarom wilde ik met mijn project juist de openminded kant van de beauty-industrie laten zien, waarbij imperfecties centraal worden gezet. Door mijn volledige onderzoek sloot het project naadloos op de behoefte en visie van de doelgroep aan. Daarnaast heb ik meerdere skills kunnen laten zien binnen dit project; het is creatief maar ook commercieel en strategisch. Je kan nog zo’n creatief idee bedenken, maar als er geen strategie achter je idee zit, is het eigenlijk maar een ‘leeg’ idee. Voor een (commercieel) merk is dat gevaarlijk.”

Waar studeer en flexwerk jij het prettigst?

”Vaak studeer ik thuis, omdat ik daar rust heb en mijn eigen ding kan doen. Ook vind ik De werkplaats in het Volkshotel een fijne werkplek. Daar is voldoende ruimte om al mijn AMFI-spullen uit te stallen, zoals het enorme procesboek, dat ik altijd gebruik.”

Dit zijn de fijnste flexwerkplekken van Amsterdam

Wat doe je het liefst in je vrije tijd?

”De vakanties met mijn familie waardeer ik het meest. Het liefst gaan we naar Como in Italië. De lievelingsfoto op mijn Instagramfeed is dan ook daar gemaakt. Mijn broertje en ik hadden gemaild naar een heel duur hotel of we een dagje aan hun zwembad mochten zitten. Dat mocht! Daar werden we de hele dag als prins en prinses behandeld. Dat is toch het lekkerste leven?”

”Ik hou van een mix van het vrije stadsleven en het ontspannende dorpse buitenleven” – Lisa Steur

”Ik heb verder de regel, dat er een goede balans moet zijn tussen hard werken en het onderhouden van sociale contacten. Tijd doorbrengen met vrienden en familie maakt mij het gelukkigst. In mijn vrije tijd ga ik graag met hen naar coole hotspots in Amsterdam. Ik hou daarbij van een mix van het vrije stadsleven en het ontspannende dorpse buitenleven. Zo ga ik het liefst naar de rooftopbar HOPP of naar THUIS aan de Amstel.
Ook door erop uit te gaan zie ik de laatste trends. Je moet altijd blijven proberen de tijdsgeest aan te voelen. In trendy restaurants zie ik al ontwikkelingen die later te zien zijn in de mode. Zo was de duurzaamheidtrend het eerst te zien in food en later zette zich dit door in mode.”

AMFI GRADUATE LISA STEURLievelingsfoto Lisa Steur

Wat zijn je toekomstplannen, nu je bent afgestudeerd van het AMFI?

”Ik ben sinds kort gestart als online styling specialist bij de Bijenkorf. Daar ben ik verantwoordelijk voor alle fotografie online van alle categorieën die verkocht worden bij de Bijenkorf. Verder zou ik in de toekomst graag een keer willen werken in het buitenland, bijvoorbeeld in Londen of in Scandinavië.”

Op jonge leeftijd heb je al veel bereikt en je komt ambitieus over! Wat is jouw toekomstdroom?

”Het is mijn droom om ooit het hoofd te zijn van een creatief team. Het liefst bij een cultmerk, waarbij de doelgroep centraal staat, zoals bij Glossier. Ik houd heel erg van merken die klein zijn begonnen en nu in de lift zitten. Naast Glossier houd ik ook bijzonder van het scandinavische merk ‘Ganni’.”

Drankje met AMFI graduate en styling specialist Lisa Steur

Heb je nog een boodschap voor andere ‘girlbosses’?

”Iedereen mag er zijn zoals die is en mag leven zoals die wil. De mooiste kwaliteit in een vrouw vind ik zelfverzekerd zijn. Natuurlijk heeft iedereen onzekerheden, maar je moet blij zijn met wie je bent en je hoeft je nooit minder dan anderen te voelen. Dat geldt ook voor mezelf. Je doet altijd zoveel mogelijk je best. Het kan zijn dat iets anders loopt dan gepland. Soms maak je een verkeerde beslissing en sla je een andere afslag in dan gepland. Maar spijt? Die zal ik nooit hebben.”

Drankje met AMFI graduate en fashion creative Lisa Steur

Naam: Lisa Steur
Instagram: @lisamelanie
Leeftijd: 25 jaar
Geboorteplaats: Gouda (van de kaas)
Huidige woonplaats: Amsterdam
Opleiding: Havo, 1 jaar high school, Cibap en AMFI: Fashion & Branding


Gerelateerde artikelen

Drankje met... Eigenaresse model management bureau IBTM Chantal Schouten

”SCOUTEN VAN NIEUW TALENT IS DANKBAAR WERK” | Drankje met… Eigenaresse model management bureau IBTM Chantal Schouten

Dankje met Femke, Tommy Hilfiger. Sustainable Denim. AMFI. Amsterdam Fashion Institute. denimcollectie Tommy.

“VAN STUDIEPROJECT TOT BEST SELLER COLLECTIE BIJ TOMMY HILFIGER” I Drankje met… AMFI graduate en Product Coördinator bij Tommy Hilfiger, Femke Jonkmans